Tuesday, April 1, 2014

Pesan Mama.

Assalammualaikum. 


Pesan Mama. 
Tika aku 'terpaksa' meninggalkan mereka. 
Demi hidup baruku. 
Demi status baruku. 
Demi hijrahku. 
Demi takdirku. 
Demi dia. 
Demi Zaujku. 

Jaga dirimu. 
Rendah diri. 
Jaga tuturmu. 
Jaga fiilmu. 
Jaga tingkahmu. 

Hidup sendiri bukan senang katanya. 
Hidup di tempat orang. 
Merantau bukan mudah. 
Pabila menumpang di teduhan mertua. 
Hati-hati bilangnya. 
Banyak yang perlu awas. 

Tika aku telefon. 
Bertanya khabar. 
Banyak lagi pesannya. 
Paling kerap, "Pesan Ashek jaga kau baik-baik".
Sedih mendengar itu.
Seperti aku tahu bagaimana rasanya. 
Jauh. Rindu.

Kerap ditanya tentang kesuburan.
Tentang anak.
Sudah berumur katanya aku.
Perlu cepat beranak.
Kawan sebaya aku bilangnya sudah punya anak besar.
Jawabku senang. 
Aturan Allah SWT. 
Usaha & tawakkal. 

Hingga ketemu lagi. 
Insya Allah. 
Semoga semuanya indah. 
Moga semuanya dirahmati Allah SWT. 

MH370. Kami menantimu. 
Moga ketemu. Moga kembali ke pangkuan keluarga.
Amin. 

#prayformh370 

No comments:

Post a Comment